Myk mat i munnen

Mat som ikke krever matlaging øker i popularitet

Vi bruker stadig mindre tid på matlaging. Vi spiser mer ferdigmat, og vi forenkler måltidene. Selv om vi i snitt fortsatt bruker 5,8 timer uken på matlaging ( i følge Gfk.com), så bruker vi mindre tid enn før.

Gjennom hundrevis av hjemme hos-intervjuer som vi i Brandity har gjennomført i de «tusen hjem» blir vi fortalt at det helst ikke skal brukes mer enn én gryte til middagslagingen. Det blir for mye oppvask. Mange, særlig de uten hjemmeboende barn, spiser middag i sofaen foran TV-en. Det betyr kun gaffel – ingen kniv. Vi ser også at folk lever fint uten bord. Du skjønner hva det betyr.

Ikea kan bekrefte: "32 procent af borgere verden over indtager en hel del af deres måltider andre steder end ved spisebordet. Det viser en undersøgelse, som møbelkæden Ikea har foretaget i otte storbyer i hele verden."

 

Jan og Silvia fra NRK Sofa, kjent for hvert sitt rekesmørbrød foran TV.

Jan og Silvia fra NRK Sofa, kjent for hvert sitt rekesmørbrød foran TV.

Vi er kort sagt på jakt etter enkelhet, mat som krever mindre forberedelser og koketid. Et godt eksempel på dette er kategorien yoghurt, som har eksplodert de siste årene. Hva er oppskriften på yoghurt? Hvor mye oppvask kreves? Ingen. Hvis du forstår hvorfor yoghurt er så populært hos forbrukeren så har du forstått mye av hva denne nasjonen ønsker fra matprodusentene i tiden fremover. 

 

Fra yoghurt til prosecco

Yoghurttrenden forteller oss at yoghurt kan spises til frokost, lunsj, middag, kvelds, som mellommat, dessert og snacks. Alle liker det, og alle kan få den på den måten de liker den best.

Mens den totale yoghurtmengden nordmenn spiser har økt med 13 % de siste 5 årene, har yoghurt naturell i samme periode økt med hele 74 %, ifølge melk.no. Det interessante med yoghurt naturell er at den har så mange bruksområder – og så mange fordeler. Den er et ubleket lerret. Her har man kontroll over hva man spiser (den er uten tilsatt sukker og smak), man kan komponere den med nøtter, frukt, gryn og grønnsaker. Den er dip, saus, bunnsmøring og smoothie-base. Noen elsker den til og med med litt ZERoh-saft på toppen som kos! Og alle er happy. Rømme burde bli svett ved bare tanken. 

Yoghurt kan på mange måter sammenlignes med Prosecco. Enkel å like, tilgjengelig, og duger fint til alt fra Aperol Spritz og Kongepjolter til Bellini-cocktails.

Nevnte jeg at Prosecco-salget i Norge har gått fra 300 000 liter i året til over 2 millioner liter på ti år?

Og hva med grøt? Grøt er blitt trendy, og den er også blitt enklere i form av kjøleskapsgrøten, eller overnight oats som det heter på godt norsk: En frokost (lunsj, middag, eller kvelds) som lages mens du sover. I København finnes til og med egne grøtrestauranter. Enhåndskaker er også i vekst. (Enhåndskaker er muffins, cupcakes, wienerbrød osv.) Og hør på dette: kokosboller hadde på ett år en formidabel vekst på 31%! 

 

Legg øret til bakken og lytt! 

Hvor bærer dette hen? Jo, vi spiser stadig mer enhåndsmat, uten bord, uten koking og uten oppvask. Dette er en tendens som matvareindustrien ikke bør gå glipp av. Dette er ikke unikt for yoghurt. Dette er en mulighet for alle, og da må man forstå hva dette kan bety for andre matkategorier, som snacks, ost, syltetøy eller sukkererter, å være et ubleket lerret, eller være den som passer godt sammen med dem som er det.