Hvorfor drukner vi i apper, men ser knapt en eneste god reklame for dem?

Turbox Tax

Vi lever i en misforståelse

Vi tenker ofte at en app er løsningen på et hvert behov og forretningsmodell. Apper applauderes som den beste måten å være innovativ på. Jo, til tider er det det, men gudene eller Google play skal vite at der er titusenvis av apper som verken skaper verdi eller bunnlinje, og da er det heller ingen innovasjon. 

Men har du tenkt over hvor dårlig og lite markedsført alle appene er, sett bort fra kanskje Æ og Letgo? Det er ikke bare pussig. Det er rett og slett ikke til å tro!

Det som er så vanskelig å forstå er at med alle pengene investert i utvikling av applikasjoner, lener man seg tilbake og håper at målgruppen skal lete, finne, laste ned og begynne å bruke den - helt på egne hånd! Get real. 

La oss inspireres

For å spre litt lys i min bastante dysterhet, så tar jeg frem en fantastisk reklame for TurboTax til inspirasjon for alle som lager apper men har glemt å reklamere for dem. 

Turbo Tax er USAs ledende programvare som hjelper folk å beregne korrekt skatt til selvangivelsen, noe vi nordmenn nesten har glemt at man før i tiden måtte gjøre selv. Ikke av det mest sexy, men en gang i året er det hyperrelevant. 

 

 

4 spørsmål for å lykkes

Hvordan skal man da skape oppmerksomhet og interesse for noe så funksjonelt som en skatteapp? Her er et stjerneeksempel på hvordan, brutt ned i sine oppgaver og illustrert med Turbo Tax:

  1. Hva skal applikasjonen løse for forbrukeren? Applikasjonen må i dette tilfellet løse behovet for real-time og personlig svar fra en skatteekspert til kunder via en live video samtale, der kunden ser rådgiver men rådgiver ikke ser kunde.
  2. Hva skal reklamen løse for merkevaren? Reklame skal nå den målgrupppen som ikke er komfortable med å bruke data og mobilapper og fortelle dem at TurboTax nå også kan hjelpe dem med å løse selvangivelser, gjennom menneskelig hjelp, ikke bare digitalt.
  3. Hvordan skal reklame bevise at Turbo Tax er løsningen på problemet? Ved å gi umiddelbar tilgang til en ekspert, og skape trygghet.
  4. Hvordan skal budskapet i det hele tatt bli lagt merke til? Hva med et klassisk skrekkfilm-scenario, en superkjendis som Kathy Bates, og skumle barn som gjenferd i badekaret? De skaper stor kontrast som dermed fremhever den hyggelige og betryggende rådgiveren på videochat over mobilen, og sier indirekte at skatt ikke er skummelt. Volià!

Lyst å se flere varianter fra samme kampanje kan du se dem her: Wieden+Kennedy