Er nettbutikken bygget for kvinner eller menn?

En optimal netthandel er ikke særlig lik for kvinner og menn

Ferdig med julegavene? Hvis du er ferdig tør jeg påstå at du er kvinne. Det er egentlig ikke min personlige påstand, men ett av mange tydelig trekk man ser ved kvinners handlevaner på nett, sammenlignet med menns, som skulle tilsi nettopp dette.

Alle målgrupper har ulik kjøpsadferd, og vi bruker trafikkdata for å se på dem og optimalisere deretter. Men for å være helt ærlig ser vi sjelden på noe så “banalt” som kun forskjellen mellom kvinner og menn. Og enda sjeldnere tar man hensyn til at kundereisen i netthandelen primært skal være for menn eller for kvinner når man utvikler UX for nettbutikk. Nettbutikker er ofte bygget for intetkjønn. Det siste er min påstand. Tallene skulle tilsi at man bør tenke litt kjønn når man planlegger sin e-handelssuksess.

Les om 8 forskjeller på menn og kvinners handleadferd, og se om du kjenner deg igjen!

Foto: Pixel

 

8 forskjeller på kvinner og menn på nettshopping, og én likhet.


  1. Kvinner foretrekker en sosial og innholdsrik handleopplevelse på nett. Menn foretrekker enkel og rett frem tilnærming, type Buy Now with 1 Click som på Amazon.

  2. Menn har en tendens til å kjøpe kun det de har bruk for her og nå, mens kvinner har en strategi som innbefatter å handle for fremtidige behov. (Derfor påstand om at kanskje kvinner er ferdig med julegaver før menn.)

  3. Menn avslutter handelen oftere når de har funnet det første produktet som vil fungere. Kvinner derimot er mer selektive og vil i større grad kjøpe et produkt hvis det svarer til alle hennes kriterier.

  4. Generelt sett kjøper menn bare ting til seg selv, mens kvinner i tillegg ofte kjøper gaver og ting til familie og venner.

  5. Kvinner er mer interessert i salg og tilbud enn menn (74% vs. 54%).

  6. Menn liker å gjøre research før de kjøper, mens kvinner er mer impulsive og baserer sine meninger på innspill og inspirasjon fra venner eller forbilder.

Swipe up & Shop Now -funksjon på Instagram er relevant for kvinner.

Swipe up & Shop Now -funksjon på Instagram er relevant for kvinner.

 
 
Generelt sett kjøper menn bare ting til seg selv, mens kvinner i tillegg ofte kjøper gaver og ting til familie og venner.
 
 
Menn bruker “best i test”, leser kundeomtaler og sammenligner produkter i større grad enn kvinner.

Menn bruker “best i test”, leser kundeomtaler og sammenligner produkter i større grad enn kvinner.

7. Menn vil gjerne sammenligne, se detaljerte produktbeskriveler og lese kundeomtaler for å få trygghet for sine valg. Kvinner foretrekker høy kvalitet på bilder og visuell fremstilling av varene, de liker å bruke chat med nettbutikken og de bruker diskusjonsforum som underlag for kjøpsbeslutninger.

8. Både kvinner og menn bruker fortrinnsvis laptop når de handler på nett, men når man handler på mobilen er menn den største gruppen (45% vs. 34%). Det er viktig å nevne at varesøk og research begynner på mobilen, selv om kjøpet oftest ender på laptop til slutt, - enn så lenge.

Og det som er til felles er at begge kjønn er like opptatt av gratis frakt (60% vs. 60%).

Kilde

PS: Er du en liten butikk? Her er fordeler å nytte seg av!

Online shopping er i stor grad blitt en mulighet for små butikkene, som ofte føler seg truet av nettopp nettbutikker, ved å bruke shoppingfunksjoner i bl.a. Instagram for å nå kjøpere som ikke er på “sentrumshandel”. Ifølge Instagram er en tredjedel av de mest sette Stories de som er lagt ut av bedrifter. Man kan vel og merke ikke kjøpe produkter på Instagram foreløpig, men man kan klikke på en lenke til butikkens hjemmeside for å kjøpe den der. Her kan du komme i gang med det!