Trillebåren er blitt rosa, men ikke gressklipperen

Kvinnen er hjernen bak det som spirer og gror, og klarer seg med enkle redskaper, sies det. Mannen gjør de tyngste løftene, og det er nesten alltid en maskin eller et verktøy inne i bildet når han tar i et tak. Er det tilfeldig? 

Skjønt både kvinner og menn er enige i dette, uavhenging av hvorfor det er blitt sånn. Men når det kommer til hvem som legger ned det største innsatsen i hagen, er kvinner og menn svært uenige, viser en undersøkelse av Norstat. 

Undersøkelsen, som er utført på vegne av Plantasjen, viser at både menn og kvinner hevder de gjør mest: 57 prosent av mennene som ble spurt hevdet de gjør mest, mens 58 prosent av kvinnene mente at de sto for størsteparten av jobben. Sannheten er nok et sted midt imellom. Vi liker vel alle å tro at vi gjør litt mer enn det vi faktisk gjør.

Mannen kjøper gressklipperen, men hvem klipper?

For når gressklipperen dras fram og plenen skal klippes, sier hele 72 prosent av mennene at det er de som oftest står for arbeidet. Bare åtte prosent av de spurte mennene sier kvinnene klipper plenen oftere enn dem. Det er damene ikke enig i: En av tre kvinner sier det er de som klipper plenen oftest! Menn står for flest kjøp av utstyr med stor motor, kvinner for utstyr med mindre motor.  

Men hvorfor er det slik? Og hvor lenge skal bransjens produsenter snakke til menn og ikke kvinner? 

For det som egentlig er interessant er å få flere kvinner til å trives blant motorisert verktøy i faghandelen 

Det er nok en sammenheng med at menn bruker disse verktøyene mer enn kvinner på grunn av deres utforming og kommunikasjon. Det meste av verktøy- og redskapsmerker snakker til en effektiv, funksjonell og driftig hagearbeider. De snakker lite om estetikk og design, og kommuniserer i liten grad at du f.eks. er en roseelsker mer enn en motorelsker. Her finnes der sikkert også mange menn som føler seg mistolket.

Litt etter litt dukker det opp en rosa trillebår - artig det (men litt banalt), og lekre hageslanger i gull, hvitt eller koksgrått fra bl.a. Golden Glory under slagordet Express Yourself. Matchende reinsdyrshorn i aluminium kan man kjøpe som oppheng for hageslangen, postkasser som ligner på clutch-vesker. Lekkert, og dyrt! Ca kr. 800,- for en hagespade og kr. 3800,- for en postkasse i skinn. Interessant forretningsmodell. Men dette er ikke nok.

Hva med det motoriserte? 

Det er bare det at disse pene småtingene er det samme redskapet og verktøyet som kvinner alltid har vært størst bruker av - for å så, plante, og luke. Det som handler om å gjøre det fint rundt seg, og nå med fint utstyr. Vi venter fortsatt på motorisert eller elektrisk utstyr som snakker til kvinner eller som utstråler noe om hvem man ønsker å være, og hva man ønsker å oppnå av selvbilde og image gjennom sin hage. Hvor er "Tesla"-gressklipperen, den lydløse høytrykkspyleren, og hvor er kommunikasjonen som snakker om målet med redskapet, og ikke antall watt eller bar?