focusgroup.png

Fokusgrupper

Spørreundersøkelser avdekker hva mens fokusgrupper avdekker hvorfor

 
 
IMG_5078.jpg

Hvorfor gjennomføre fokusgrupper?

Fokusgrupper er mest verdifulle når man trenger dyp forståelse rundt et spesifikt tema eller situasjon. For eksempel når resultatene fra en spørreundersøkelse skaper flere spørsmål enn svar. Eller når man trenger å forstå hvordan ulike retninger i tjenesteutviklingen eller kommunikasjon oppfattes. Fordi de foregår som samtaler, tillater fokusgrupper å grave dypt fremfor bredt, i årsakene til hvorfor målgruppen tenker som den gjør. Det gir deltagerne muligheten til å svare åpent, med eget språk. Og det gir oss muligheten til å følge opp uventede svar med utdypende spørsmål.

IMG_5084.jpg

Dypere innsikt

Fokusgrupper bruker gruppediskusjon som virkemiddel for å kjapt belyse spennet i holdningene og synspunktene rundt et tema, produkt, idé eller tjeneste. Når de utføres på riktig måte stimulerer fokusgrupper til dynamiske utvekslinger, som fører til utforsking, bekreftelse, oppdagelse, og dybde i tematikken. På denne måten fremkaller denne metoden innsikt som tradisjonelle spørreundersøkelser ikke når frem til. Resultatet er ikke statistisk data, men rikt beskrivende, kvalitativ data som støtter kreative prosesser og ekspansiv tenking.

Oslo.jpg

Vurderer du fokusgrupper?
Vi hjelper deg.

Du trenger ikke være ekspert eller vite hva du ønsker at vi skal diskutere i gruppene for deg. Det hjelper vi med! Det hele er enkelt:

1. Vi tar et møte for å forstå hva dere ønsker innsikt i

2. Vi foreslår et opplegg som metodisk sikrer validitet

3. Vi skriver en intervjuguide du godkjenner, og vi rekrutterer deltakere via en tredjepart eller dine kundelister (du må ikke ha kundelister altså).

4. Vi gjennomfører gruppene, og du kan se på, via streaming eller i naborommet.

5. Vi analyserer, finner innsikter, skriver rapport, og presenterer resultatene.

Hvordan foregår det?

En fokusgruppe har normalt 6-8 deltakere. Vi anbefaler minimum å gjennomføre to grupper, helst flere, i hver målgruppe.

En gruppesamtale varer mellom 1-2 timer (helst 2).

Gruppesamtaler gjennomføres ofte på ettermiddag- og kveldstid. I løpet av en kveld rekker vi å gjennomføre to grupper med en halv time pause mellom hver.

Gruppesamtalen ledes av en erfaren moderator som vet hvordan man skal styre samtalen, sørge for at alle deltar, og at unngå at noen dominerer for mye.

Våre erfarne moderatorer skriver intervjugudien for å sørge for gode men ikke ledende spørsmål. Oppdragiver får intervjuguide til gjennomlesing og redigering før gruppene gjennomføres.

I pandemien ivaretar vi distanse i rommet.

Fokusgrupper på nett

Pandemi og geografisk spredning av målgruppen gjør at vi gjennomfører fokusgrupper på videomøte.

For at det skal fungerer best mulig har vi 4-5 deltakere per gruppe.

I pandemi tillater det oss å gjennomføre samtaler uten fysisk oppmøte. Andre behov er å samle deltakere fra ulike deler av landet i en samtale.

Fordi det krever mer å være dypt engasjert i en gruppesamtale digitalt fremfor fysisk er disse samtalene kortere. 1 time.

 

Lyst å vite mer?

La oss ta en uforpliktende prat om hvordan vi kan bistå deg.

 
 

Fasiliteter

Brandity har flere års erfaring med gjennomføring av fokusgrupper i Norge og andre land. Vi disponerer lokaler i Bergen og Oslo der vi fasiliterer alt fra tradisjonelle fokusgrupper, til dyader, dybdeintervjuer og gruppedrevne innovasjonsprosesser.

I Oslo samarbeider vi med Norstat. Vi kan gjøre hele prosjektet for deg eller du kan leie lokalene våre og benytte de tjenestene du trenger. Trenger du fokusgrupper i andre byer? Trenger du fokusgrupper online? Det løser vi óg.

 
 

Bergen

Vaskerelven 39
5014 Bergen

Oslo

Fridtjof Nansens plass 5
0160 Oslo

 
Ina_Stølen.jpg

Ina sine 9 tips for å lykkes med fokusgrupper

Fokusgrupper er en viktig metode som kan gi et vell av informasjon om et tema, produkt eller tjeneste gjennom samtaler med et utsnitt av målgruppen.

I stedet for en tradisjonell spørreundersøkelse som stiller spesifikke spørsmål og svaralternativer, lar fokusgruppen deltagerene snakke fritt og dele sine meninger om ideene som presenteres slik at vi får en dypere forståelse av hva de faktisk mener, enn å undre som man ofte gjør, når man leser resultatene av en spørreundersøkelse.

Metoden er god for å gjennomføre en konstruktiv samtale, eller for å verifisere grunner til hvorfor en idé eller et produkt fungerer eller ikke. Samtidig er det en krevende øvelse å gjennomføre, og mye øvelse er essensielt for å lykkes. Etter 20 år som moderator har jeg noen teknikker som er gull verdt: