Merkeassosiasjoner

 

For å vite hvor du skal må du vite hvor du er - vite hvilke assosiasjoner du er kjent for.

 
 

Vi spør våre gode naboer i Kalibrert, hva de forbinder Rema 1000 med.

Hva er merkeassosiasjoner?

Merkeassosiasjoner er alt folk forbinder med en merkevare. Ting som inntrykk og forventninger - all informasjon bygget opp over tid i målgruppens hukommelse gjennom erfaringer og opplevelser. Vi kaller det også merkekunnskap.

Hvorfor er merkeassosiasjoner viktige?

Assosiasjoner er selve vevet som merkevaren består av. De utgjør merkevarens identitet og det som muligens skiller den ut i sin kategori. De er grunnen til at man husker, foretrekker, kjøper igjen, eller kanskje erstatter ett alternativ med ett annet.

 

 

Kartlegg dine
merkeassosiasjoner

droppinredsmall.png

BrandMap™

Ett øyeblikksbilde av din merkeidentitet

Ved å måle merkeassosiasjoner regelmessig, kan man spore hvordan merkeoppfatningen utvikler seg over tid i forhold til gjennomførte markedstiltak og strategiske satsninger. Hva er vi kjent for? Er vi kjent for de rette tingene? Får vi utbytte for markedsarbeidet vi gjør? Er det vi er kjent for distinkt nok til å ta en posisjon i markedet? BrandMapen gir et sanntidsbilde av hvordan merkevaren oppfattes og hvor stor avstanden til ønsket posisjon er, samtidig som den indikerer hva som må til for å innfri på målgruppens forventninger i større grad.

 
 

kort om BrandMap™

  • En dypgående kvalitativ undersøkelse

  • 30 deltagere

  • Kartlegger hva merkevaren er kjent for

  • Avdekker motiver for valg av merkevaren

  • Avdekker barrierer for valg av merkevaren

  • Beskriver merkevarens personlighet

  • Beskriver følelsene som merkevaren vekker

 

Hva brandmap™ brukes til

  • Forstå hvordan merkevaren oppfattes

  • Forstå hvordan bli mer attraktiv

  • Forstå hvordan konkurrenter oppfattes

  • Dokumentere oppnådd posisjon

  • Kompass for tjeneste- og strategiutvikling

  • Kompass for utvikling av kommunikasjon

  • Grunnlag for optimalisering av søkeord og adwords

 

Hvem HAR bruk for en BrandMap™?

  • Ledere/forretningsutviklere
    Oppdag motiver og barrierer for valg, og fang opp muligheter og trusler tidlig

  • Markedsførere
    Forstå hvordan markedstiltak, strategiske satsninger oppfattes av viktige målgrupper

  • Reklamebyrå
    Avdekk strategiske budskap som treffer på målgruppens holdninger til merkevaren

 
 
 
 
If Coca-Cola were to lose all of its production-related assets in a disaster, the company would survive. By contrast, if all consumers were to have a sudden lapse of memory and forget everything related to Coca-Cola, the company would go out of business.
— Senior Coca-Cola Executive