Merkevaren Meghan & Harry - klart den må ut av kongehuset!

meghan+and+harry.jpg

Jo mer jeg tenker på det, og la meg overtale deg og,

det er en no-brainer at merkevaren Meghan & Harry må ut av det britiske kongehuset, for å kunne ta ut sitt merkevarepotensial.

Prins Henry (han heter faktisk ikke Harry) er nummer seks i arvefølgen til den britiske tronen. Det skal veldig mye uflaks for til at han skal være kritisk å ha i bakhånd for å kunne fylle tronen. Men likevel, skal man sitte på benken bak benkesliterne, må man fortsatt oppføre seg og leverer på attributtene som hele merkeportefølje til det britiske kongehuset må operere etter, og det blir fort smalt.

vørterøl.jpg

Forvaltes på nivå med Vørterøl

Jeg tenker at kongehuset prioriterer merkevaren Meghan & Harry, hertugparet av Sussex, på samme nivå som et brygghus prioriterer Vørterøl. Ikke viktig nok til få prioritet, usikker på hva den skal brukes til, blottet for verdiforslag, men med på å levere på gamle prinsipper om at «sånn har det alltid vært» og med minimal hylleplass. Mens det unge paret har potensialet til å bli en, la oss si, en moderne og trendy Ginger Joe.

Merkevarehuset Den britiske kongefamilien, har også definert at alle merkene i sin portefølje utrolig nok skal løse de samme oppgavene med samme stil og tone: klippe snorer, være høyeste beskytter av noe, veldedighet osv, og utover det by på svært lite variasjon.

Spinn-off uten å snakke med ledelsen

Meghan og Harry har ikke konsultert ledergruppen før de ber om en spinn-off av merkevaren sin. De har nok forestilt seg at det ikke var takhøyde for fornyelse i merkeporteføljen, og heller ikke mulig å snakke seg til uten støtte fra markedet i forkant.

Ginger Joe.jpg

Det er mitt privilegium å være litt flåsete her, så jeg tenker jeg at Kongehuset kan sammenlignes med ikke bare bryggehus men også kaffehus, - et kaffehus som ikke lager energidrikk - «for det har man aldri gjort”. Det er så lett å tenke at energidrikk ikke hører hjemme her, fordi man er så opptatt av å være kaffe at man ikke fokuserer på hvilke problem man løser for forbrukerne. Løfter man det mentale taket ser man straks at et hus av merker kan løse oppgaver for kunden på forskjellige måte. Kaffe er en oppkvikker for en kaffeelskere, mens energidrikk gjør det samme for en som ikke liker kaffe eller er lei det klokken to. Energidrikken løser deler av samme behov som kaffe bare på en annen måte, i et annet format, stil og tone, i kjøledisken, rettet mot et annet publikum. Noe Meghan og Harry kunne gjort i sitt hus, men ikke får anledning.

Energidrikk.jpg

Merkeverdi i nedgang

Hertugparet har nok gjort seg opp status og ser sikkert nok at merkeverdien totalt sett er dalende for kongehusets og dets mange sub-brands: Prins Charles har varslet om å kutte kostnader når han tar over, Prins Andrew er sanert etter å ha vært deltakende i Epsteins illegale handlinger, og selv om Prince William og Kate Middelton holder stilen appellerer de primært til tradisjonalistene. Dette må bli for trangt for Meghan og Harry som appellerer til smarte millennials, når kongehuset ikke utnytter seg av potensialet.

Strategisk klarhet

Fordelen med bruddet er at Meghan og Harry får strategisk klarhet. De kan bygge noe unikt, fritt fra begrensningene, og styrt av markedet. De vil trolig klare å overleve helt fint uten inntekt fra kongehuset. De har global kjennskap uten sidestykke, de har appell i nye og internasjonale målgrupper. De kan være amerikanere og briter, de kan frekventere Hollywood og svigermor, og de kan bli helkommersielle. Ginger Harry - har det potensial til å bli en kul energidrikk til og med? Nei da. Men du skjønner.